księga znaku

Czym jest księga znaku i jak może pomóc w Twojej firmie?

Kiedy prowadzisz małą lub średnią firmę, możesz być zbyt zajęty codziennymi sprawami, aby podsumować ogólny wygląd i styl swojej marki. Skodyfikowanie identyfikacji wizualnej do księgi znaku może wydawać się tym trudniejsze. Niemniej jest to warte twojego czasu i wysiłku. Posiadanie zestawu wytycznych dotyczących marki może nie tylko zaoszczędzić pieniądze — może także zapewnić więcej klientów i lepsze zwroty z działań marketingowych. Czym więc jest księga znaku?

Na początek wyjaśnijmy niektóre terminy, których będziemy używać. Chociaż Twoja księga znaku lub wytyczne dotyczące marki odnoszą się do Twojej firmy jako całości, możesz zdecydować się na ich przestrzeganie podczas pracy nad konkretnymi kampaniami marketingowymi lub nawet poszczególnymi zasobami.

Czym jest księga znaku?

Za każdym razem, gdy tworzysz nowy projekt wizualny czy reklamę, definiujesz swoją markę dla potencjalnych klientów. Niezależnie od tego, czy jest to post w mediach społecznościowych, czy film reklamujący produkt, komunikujesz tożsamość swojej marki, zaangażowanie w jakość i ogólną wartość. Dzieje się tak niezależnie od tego, czy masz księgę znaku, czy nie. Czy nie chciałbyś się upewnić, że każda tworzona przez Ciebie treść wizualna dostarcza tego samego przekazu? Jeden źle wykonany film może przyczynić się do utraty potencjalnych klientów, a grafika niezgodna z identyfikacją Twojej marki niewiele zrobi dla promocji Twojej firmy, jeśli nikt nie rozpozna, że ​​to Ty ją stworzyłeś.

Brand book

Kodyfikuje ogólną tożsamość wizualną Twojej organizacji w użyteczny zasób. Ten dokument — niezależnie od tego, czy jest to broszura w formacie PDF, czy drukowana — może być wielokrotnie używany jako przewodnik przez pracowników w całej organizacji, a także dla agencji reklamowych i domów mediowych, z którymi Twoja firma współpracuje.

Typowa księga znaku powinna w szczególności zawierać:

  • Budowę znaku marki wraz z opisem jego budowy i zastosowań
  • Zestaw zdefiniowanych czcionek
  • Paletę kolorów marki
  • Style ilustracji, ikon / piktogramów
  • Style i kierunek fotografii
  • Szablony i formy materiałów promocyjnych

Może zawierać również inne dodatkowe elementy, które wchodzą w skład identyfikacji wizualnej firmy. We wszystkich tych przypadkach księga znaku powinna zawierać instrukcje dotyczące ich użycia. Na przykład niektóre czcionki będą używane tylko w nagłówkach, podczas gdy inne będą służyły tylko do treści.

Wszystkie te elementy są częścią Twojej ogólnej tożsamości wizualnej jako marki. Ta tożsamość powinna być starannie opracowana, aby dokładnie komunikować cel, wartości, ambicje, cechy  Twojej marki. Księga znaku to po prostu zasób, który sprawia, że ​​każdy element jest łatwy do wykorzystania w całej komunikacji Twojej firmy.

Czym więc jest księga znaku? To kim jest Twoja firma i kim chcesz się stać. Tak jak każda firma potrzebuje zadeklarowanej wizji i misji, tak potrzebuje również księgi znaku.

Czy Twoja marka potrzebuje księgi znaku?

Absolutnie! Bez względu na to, jakiej wielkości jest Twoja firma, księga znaku pomoże utrzymać porządek dla współpracowników i przedstawić najbardziej kompletny i osobisty wizerunek marki dla klienta. Księga marki wyjaśnia projektantom, niezależnie od tego, czy dopiero dołączyli do firmy, czy pracowali w niej od lat, i pozwala im odnieść się do sedna stylu czcionki, kolorów, logo podczas projektowania strony internetowej lub tworzenia postów na Facebooku. Ponadto pomaga zespołowi marketingowemu zrozumieć, jakiego języka należy użyć, kiedy i jak, a także historię, którą marka musi opowiedzieć. Tworzy wreszcie więź z klientem, tworząc jak najbardziej szczegółowy i spójny wizerunek marki, przypominając mu, że jest to żywy, dynamiczny, rozwijający się byt, posiadający własną osobowość i głos.

Twoja księga znaku to najlepszy sposób na dotarcie do klientów i pokazanie im, że w rzeczywistości wyznają te same wartości i zasady. To także sposób na ustalenie wspólnego języka wizualnego i werbalnego dla wszystkich, którzy mają kontakt z Twoją marką.

Jak stworzyć księgę znaku marki?

Wytyczne marki można podzielić na dwie podstawowe gałęzie: stylistykę i techniczną stronę projektu, które można rozumieć również jako język wizualny i tekstowy marki.

Schemat kolorów

Schemat kolorówTwoja paleta kolorów to dobór kolorów i odcieni, które Twoja firma wykorzysta do ukształtowania całego wizualnego aspektu marki. Ta kolorystyka będzie następnie rządzić wszystkimi gałęziami projektu marki, w tym logo, ikonami, wszystkimi wizualnymi materiałami marketingowymi i oczywiście stroną internetową firmy. Przy wyborze kolorów kluczem do sukcesu jest prostota. Wybierz maksymalnie 5 kolorów, chociaż 3 są idealne – powinny być bazą, akcentem i neutralnym. Główny kolor (baza) będzie najbardziej dominującym kolorem Twojej marki. Akcentem będzie uzupełniający odcień, który będzie używany z bazą, aby stworzyć dodatkowe wizualne zainteresowanie, a neutralny będzie używany jako tło. Decydując, z jakimi kolorami chcesz kojarzyć swoją markę, weź pod uwagę teorię kolorów i psychologiczne efekty, jakie mają określone kolory.

Logo

LogoLogo jest jak mini-przedstawiciel Twojej marki. To znajomy obraz, którą odbiorcy rozpoznają wizualnie i świadomie lub podświadomie zapamiętają Twoją firmę i produkty. Sekcja logo powinna ilustrować i wyjaśniać, jak i gdzie należy go używać, wyszczególniając wymagania dotyczące kolorów i rozmiaru. Projektując logo, podobnie jak w przypadku kolorów, zachowaj prostotę. Upewnij się, że odzwierciedla Twoją markę i nie jest zbyt niechlujne lub mylące.

Wybór czcionki

Podobnie jak w przypadku kolorów, każda czcionka będzie miała swój niepowtarzalny wpływ na odbiorców. Dzięki ogromnej gamie dostępnych krojów z pewnością znajdziesz coś, co dokładnie odzwierciedla Twoją markę. Ta sekcja w księdze marki powinna zawierać wszystkie szczegóły dotyczące czcionek, które chcesz wykorzystać w swojej marce. Powinna informować też, gdzie i jak każda czcionka powinna być używana. Np. na plakatach, stronach www, a nawet w kampaniach reklamowych. Należy określić co najmniej dwie czcionki: podstawowy krój, który będzie używany w tekście głównym, oraz dodatkowy krój czcionki w nagłówkach. Podobnie jak w przypadku innych sekcji, może to być tak złożone i szczegółowe, jak potrzebujesz.

Ikony / piktogramy

Projektując swoje ikony, miej w pobliżu listę kontrolną wszystkich elementów, które musisz wziąć pod uwagę. Pomoże ci to zachować spójność i skoncentrować się na zachowaniu ich trafności dla Twojej marki. Zawrzyj całą ikonografię w instrukcji marki, a także kiedy, gdzie i jak każda ikona powinna być używana. Także nie zapomnij o ikonach aplikacji, które posiadasz.

Obrazy

Obrazy
Poświęć stronę (lub kilka!) na przykłady obrazów, które odzwierciedlają przesłanie firmy i produkty. Powinny to być zdjęcia, które chciałbyś zobaczyć w projektach marketingowych marki. Jeśli Twój produkt na to pozwala, postaraj się umieścić w pozytywnym świetle zdjęcia osób pozytywnie na niego reagujących.

Korzystanie z księgi znaku

  • Udostępnij wytyczne marki wszystkim pracownikom, zwłaszcza tym, którzy będą ich najbardziej potrzebować, takim jak projektanci oraz zespół marketingowy.
  • Spraw, aby Twoja księga znaku była łatwo dostępna dla wszystkich klientów i każdego, kto może jej potrzebować.

Księga znaku to przede wszystkim „dusza” firmy, sedno jej istnienia. Tworząc wytyczne dotyczące tożsamości marki, pamiętaj o uwzględnieniu zarówno elementów technicznych, jak i komunikacyjnych. Pamiętaj, aby wszystkie te elementy były ze sobą spójne. Ważne, aby zapewnić spójną tożsamość marki, z którą Twoi klienci mogą się łączyć, a co za tym idzie pozostać lojalnymi. Pamiętaj, że tworzysz te wytyczne również dla siebie i swojego zespołu. To sprawi, że projekty marketingowe będą znacznie łatwiejsze i bardziej skuteczne!

BLOG

Marketing i reklama od kuchni – co warto wiedzieć?