marketing

Z pamiętnika marketera: na początku był chaos. Później przyszedł marketing.

Jak ważna jest rola uporządkowanego marketingu  w firmie? O tym często przekonujemy się dopiero, gdy przychodzi kryzys w firmie. A ten może wynikać niekoniecznie z nieprawidłowego zarządzania firmą, bo na to nie ma gotowego przepisu. Każda branża i rynek odbiorców jest inny. Makro-otoczenie i warunki gospodarcze, z jakimi się mierzymy, potrafią wprowadzić chaos na skalę tak dużą, że możemy  tego ciężaru nie udźwignąć.

Dobry i uporządkowany marketing to nie tylko branding firmy. To także wszystko to, co dzieje się wokół marki i w jakiej kulturze zarządzamy przedsiębiorstwem. Wszystkie kropeczki powinny łączyć się ze sobą w jeden spójny obraz. Osobiście jestem zwolenniczką dobrze zaplanowanych i uporządkowanych działań. Mimo iż wiąże się to z dłuższym procesem i większym nakładem pracy mojej i firm, to wymierne i długotrwałe efekty rekompensują wszystkie starania. Działania ad hoc są krótkotrwałe i niemierzalne. Niekwestionowanym sprzymierzeńcem jest tu dobra intuicja i współodczuwanie z mechanizmem i wizją firmy, z którą pracujemy. To też proces, a partnerstwo w biznesie jest niezbędnym czynnikiem, który pozwoli nam wspólnie ugruntować markę na odpowiednim poziomie.

Partnerska rozmowa i planowanie – fundament współpracy

Dajmy sobie czas. Poznajmy się. We współpracy biznesowej jak w relacji partnerskiej, ważny jest czas na poznanie siebie. A także zrozumienie wzajemnych oczekiwań i możliwości, jakie wspólnymi siłami możemy osiągnąć. Jeśli moje działania będą mogły być odpowiedzią na potrzeby firmy, czeka nas długofalowa współpraca, w której będziemy mogli dynamicznie reagować na otoczenie. Istotą jest uporządkowanie przeszłych działań, aktualnych materiałów merytorycznych i wizualnych, a także narzędzi, z jakich korzysta przedsiębiorstwo. Ustalając budżet marketingowy oraz cele, jakie chcemy osiągnąć, możemy w elastyczny sposób rozłożyć poszczególne działania na etapy, analizując bieżące efekty.

Outsourcing marketingowy jest w moim mniemaniu najkorzystniejszą formą współpracy z firmami. Jest to komfortowe i optymalne rozwiązanie dla obu stron. Wszyscy bowiem oszczędzamy swój czas, a jak dobrze wiemy – czas to pieniądz – szczególnie w biznesie. Długoterminowe kreowanie wizerunku i znajomość firmy od podszewki pozwala nam na w pełni skondensowane działania. Nie absorbują one zleceniodawcy w czasie i budżecie, bowiem my znamy dokładnie potrzeby klienta, dzięki czemu omijamy wiele czasochłonnych procesów briefingu.

Elastyczność i zaufanie – wymierne wartości

Bardzo cenię sobie współpracę z firmami, w której ufamy sobie na każdej płaszczyźnie, a nasza relacja jest przyjacielska. Pozwalam sobie na dużą elastyczność, gdy mamy zbudowane solidne fundamenty we współpracy. Niezmiernie istotne są tu dla mnie takie wartości jak: lojalność, uczciwość i zaufanie. W momencie, gdy mam wolną rękę do działania, mam możliwość serwowania wartości dodanych, które wynikają ze współpracy. Kreatywność  i niesztampowe działania, czasami wysoka reaktywność są kluczem do sukcesu.


Katarzyna Żmuda - właścicielka agencji reklamowej Fortis Media powstałej w 2007 r., w której pełni funkcję dyrektora kreatywnego. Studiowała Zarządzanie i Marketing w Wyższej Szkole Zarządzania w Rzeszowie. Realizowała studia podyplomowe na kierunku Wzornictwo / Grafika użytkowa w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Projektantka grafiki użytkowej, specjalizująca się w marketingu, brandingu, identyfikacji wizualnej i kampaniach internetowych. Pasjonatka dobrej typografii i słowa pisanego, zarówno w wymiarze reklamy jak i życiu prywatnym. Dużą wagę przykłada do kultury współpracy, elastyczności i wysokiej reaktywności w działaniach. Zainteresowania: marketing, sztuka, psychologia, kino, teatr, literatura, projektowanie grafiki, jazda na rowerze, spływy kajakowe, podróże.

BLOG

Marketing i reklama od kuchni – co warto wiedzieć?